Jahaa. Varsågoda då.

Här har ni krönikan:
 
 
Och för dig som inte har överjävlig syn eller tillgång till förstoringsglas:
 
Ingen hemlig komplott bakom hen.
 

Låtom oss tala om ordet ”hen”.  Jag vet vad ni tänker nu - Har inte det redan gjorts till leda? Ja jo, det kanske det har.  Men nu är det så att jag bara skriver krönikor en gång var tredje månad och då gäller det att ta vara på utrymmet när man väl får det, även om det innebär att man är sist på bollen.

 

Jag har varit en hen-motståndare som alla andra.  ”Låt tjejer vara tjejer och killar vara killar! Varför ska vi sträva efter ett könlöst land där alla heter Kim eller Alex och är klädda i brunt?” gastade jag argt så fort ämnet kom på tal.

 

Sen läste jag på. Man lär sig väldigt mycket om man läser på, förstår ni. Och sen får man skämmas för att man har gastat om saker man totalt har missförstått. För ”hen” är bara ett ord som vilket som helst. Det är inte framtaget av galna feminister med sjukt håriga armhålor, det försöker inte kapa av nån snopp eller ta någons identitet. Det är uppfunnet för att underlätta i det svenska språket. Inget mer än så. Inga baktankar och ingen hemlig plan om att göra världen könlös.  

 

Varför blev ingen såhär upprörd när ordet ”syskon” kom, undrar jag? Det är ju också könlöst? En förenkling av systrar och bröder. Istället för att fråga ”Hur många bröder och/eller systrar har du” så valde man det lite smidigare ”Hur många syskon har du?”. Precis så är ”hen” är en förenkling av ”han eller hon”.  Det klassiska exemplet:

 

-          Jag har varit hos läkaren idag.

-          Jahaa? Vad sa hen då?

 

Hade jag vetat att det var doktor Sten personen blivit undersökt av, ja då hade jag naturligtvis frågat ”Vad sa han då?”. Men om jag inte vet, visst är det då smidigare att använda ”Vad sa hen då?” istället för ”Jahaa, och vad sa han eller hon då?”.

 

Jag tror på riktigt att folk som är aktiva motståndare till detta pronomen är det på grund av okunskap. Att dom helt enkelt inte kan ha läst på ordentligt. Men hey, det finns 1 miljon olika ord i ordboken och man är inte tvungen att använda exakt alla. Man behöver inte nyttja ordet ”hen” om man nu inte vill det och man behöver inte nyttja ordet ”albatross” om man inte vill det.  Man väljer helt själv.

 

Slut krönika.

(Vill du läsa mer ur tidningen än bara mitt dravel så finns den på nordostran.se.)

Publicerat i Allmänt
#1 / / Frida:

Bra krönika!!

#2 / / Victoria:

Jag tror att anledningen till varför ordet 'hen' provocerar så mycket är att det omedelbart adopterades av en del feminister och jämlikhetskämpar som lyfte fram och hyllade ordet som ett sätt att undvika att 'han' används när könet är okänt eller irrelevant. I den debatten försvann faktumet att 'hen' även är tänkt att ersätta 'hon'.

#3 / / En annan Frida:

Superbra text! Jag älskar detta omtalade lilla ord. Går på högskolan och använder det flitigt i hemtentor m.m :)

#4 / / Etta - gravid, illamående och lte bitter:

Hallå! Jag gav mej också in i hen-diskussionen, ur ett språkligt perspektiv häromdagen, efter att ha låtit bli läääänge. Det är svårt att prata om "hen" och inte snubbla in på könsidentitet och liknande, men du gör det bra :-)

#5 / / Maja:

Tillhör de ej pålästa, jag har bara avfärdat det som feministextremdravel. Nu fattar jag. Din blogg är inte bara rolig den är utbildande oxå!

#6 / / FridaH:

Bra skrivet, tyvärr är det ju många som envisas med att "ogilla" ordet och inte vilja förstå. Det får mig bara att säga hen så fort jag får tillfälle, bara för att jävlas med folk (eller, inte BARA, det är ju ett användbart ord). Förstår inte hur man kan bli så provocerad av ett ord??! Tröttsamt! Jämförelsen med syskon var bra!

#7 / / Everlasting:

Håller med ovanstående. Jämförelsen med syskon var bra och något jag inte hört förut. Och krönikan, den var också bra och något jag inte läst förut.

#8 / / Daniella:

Väldigt bra krönika som gav ett mycket bra bidrag till debatten om hen. Det är ju precis så där ordet ska användas, i de fall där man inte vet vad det är för kön. Inte för att prata om sin son eller dotter där könet är rätt så uppenbart.

#9 / / Anonym:

:)

#10 / / Elin H:

Smart med jämförelsen med syskon, hade inte hört den tidigare. Bra krönika! :)

Svar: Tack snälla du! :)
Hanna Stenbäck