Jag kanske inte bloggar - men jag har skrivit en krönika! Om feminism!

 
 
Och för er som inte har glasögon med inzoomningsmöjligheter kommer här en mer lättläst version:
 
Vet ni vad jag blev kallad för ett tag sen? Smyg-feminist. Ja, du läste rätt. Det fördes en diskussion om kvotering när en person plötsligt vände sig emot mig och sa ”Hanna, du som är lite av en smyg-feminist, vad tycker du?”.  

Och jag reagerade såklart som alla hade gjort och tog det som ett direkt påhopp. Vadå smyg? Hade jag varit en person som pillade mig i näsan och åt upp snoret, då hade jag smugit med det. Hade jag haft en älskare vid sidan av mitt förhållande hade jag antagligen varit smygig med det också.  Men att jag är feminist stoltserar jag helt öppet med.

Och nej, jag har inga orakade armhålor, jag brukar inte skriva budskap med tusch på brösten och springa runt på stan, jag tycker inte att kvinnor ska ha mer makt än män, jag hatar inte män, jag är inte för kvotering och jag vill inte utradera kön. Men jag tycker att det är en självklarhet att vi ska ha samma rättigheter (och skyldigheter) som män. Punkt. Håller du med om den meningen, ja då är du också feminist. 

Jag tycker att det är så himla synd att det har blivit ett skällsord. Att inflytelserika personer och högt uppsatta politiker som exempelvis Filippa Reinfeldt vägrar kalla sig feminister. ”Utan feminism hade du inte haft en avgörande roll inom Moderaterna, du hade kanske inte ens haft ett jobb – än mindre rösträtt! HÖR DU DET FILIPPA!” ville jag skrika högt när jag läste det uttalandet. Men jag lät såklart bli, jag vill inte skrämma mina barn genom att skrika åt en tidning, jag tänker att dom säkert skulle få men av det. 
Nu tänkte jag avsluta den här texten med nått smart och tänkvärt men jag kom inte på nått så jag får helt enkelt kopiera nått smart som någon annan har sagt: 

"Att vara kvinna och inte kalla sig feminist är som att säga - jag tror inte på bilar men jag kör en varje dag och jag gillar ett den tar mig till platser och gör mitt liv så mycket enklare och jag vet inte vad jag skulle göra utan den. ”             – Amy Poehler
Publicerat i Allmänt
#1 / / Per Penning:

Jämlikhet över hela linjen - inte svårare än så. :)

#2 / / Leni:

Du är grym! och snygg, det ska jag inte smyga med!!! :)

#3 / / Joa:

Jag är man och maskulinist då...?

Jag håller med om meningen att vi har samma rättigheter och skyldigheter, men skulle inte påstå att jag är feminist. Att den meningen skulle vara synonymt med feminism är ju att fara med osanning.

Svar: Eftersom vi lever i ett patriarkat så har ni män inte nått att kämpa för = finns inget som heter maskulinister.

Vill du ha jämlikhet räknas du som feminist oavsett vilket kön du tillhör. Så hey, beskyll inte mig för att fara med nån osanning ;)
Hanna

#4 / / Johanna:

Feminism <3333

#5 / / Maria:

Bra skrivet, håller så med!

#6 / / Lisa:

Att det kan bli så komplicerat med ordet feminist. Jag har hört så många olika varianter av ordets innebörd att det inte är så konstigt att människor blir förvirrade. Jag tycker också att det verkar som att förvirringen av ordets rätta betydelse är det som skapar diskussioner och delade meningar? Inte huruvida alla har samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön.

#7 / / Hanna Karlsson:

Grymt bra skrivet!

Svar: Tack snälla! :)
Hanna

#8 / / Tina:

Det här är tammefan det bästa jag läst sen Palme dog!

Svar: 😘
Hanna

#9 / / Zarah-Lou:

Du är bäst. Punkt.

#10 / / Karolina:

Punkt!!! <3