About the renovation.

Som det ser ut nu är vårat hus inte optimalt för en tvåbarnsfamilj, det kan man inte ge det. Vi har bara två sovrum samt noll klädförvaring. Så nu planerar vi alltså att renovera övervåningen. Riva väggar och bygga nya och så. Göra plats för riktiga garderober. För ytorna finns - men dom är vad man brukar kalla "helt jävla felutnyttjade".
 
Pellans nuvarande rum är typ 6x4 meter och så stort behöver hon ju tillexempel inte ha det. Barn passar bättre på mindre ytor där dom inte kan röra sig så snabbt och stöka till så mycket, tänker jag. 
 
Liten del av alldeles för stort rum.
 
Just nu är vi alltså i fasen "sudda ut övervåningens befintliga väggar och rita dit nya där vi tycker dom passar". Den och "nu ska vi börja inreda!"-fasen är ju dom roligaste. Den här mittendelen när man håller på och river och reglar upp nytt och drar om el och så kan ju fara åt helvete.
 
Ritning på övervåning med utsuddade väggar.
#1 / / Klipp-Malin:

Spännande Hanna! :-D

Svar: Ja! Äntligen får jag göra om lite! :)
Hanna

#2 / / Anonym:

ok, det verkar ju inte aktuellt att bygga ut. Så då skulle jag helt enkelt dela in det i fyra delar. Uppifrån vänster ner till höger rum 1, 2, 3, hall.
Vägg mellan 1 och 2 från murstock till vägg. Kan göras lite senare då det kan vara roligt att ha ett större rum tillsammans för barnen med bord i mitten och en säng i var sida av rummet, eller två längs med snedtaket och fina färhängen som det är mysigt att sova bakom..... Det blir större lekyta. Planera dock för att dela det så smånigom.
Vägg mellan 1 och 3 från ca mitten av vägg mellan fönster, dörr snett mot murstock.
Dörr från rum 2 ska oxå vara sned så att det blir en "kil från hallen.
Dörr på rum 2 ska oxå sitta snett från murstock till "rutiga fältet"
UNDVIK ATT GÖRA ETT AV RUMMEN TILL GENOMGÅNGSRUM, det håller inte över tiden, no privacy!
Lycka till!

#3 / / Anonym:

Felskrivet i förgående inlägg, det ska vara
Dörr från rum 3 ska oxå vara sned så ett det blir en "kil" från hallen.
Tänk på hur dörrarna ska öppnas, in mot rummet el ut mot halle, hö el vä.
Förvaringsskåp kan fixas snyggt över arbetshörnorb, sängar m, m,

#4 / / Anonym:

Köp ett större hus, det måste vara mer ekonomiskt att köpa i Hultsfred (billigt,billigt) än att få stor arbetskostnad. Det finns ett på Kyrkogatan 33, gör om matrummet till ett tredje sovrum.....

Svar: MEN JAG ÄLSKAR MITT HUS.
Hanna

#5 / / tessa i höghuset:

Hej! Gillar ni att bygga om och renovera och har vi tid och ork (och pengar)? I såna fall: Kör! Om nej på något av ovanstående, så skulle jag säga: Skit i det och köp en byrå eller en garderob på Ikea eller så. Mina barn delar rum och det går väldigt bra, de vill ändå inte leka i eget rum när de är små (min äldsta är ändå 10...) och de syskonbondar lättare när de bor ihop (ok,finns undantag men det märker ni). Men så gillar jag inte heller att renovera....

Svar: Vi hade faktiskt bestämt oss för att barnen skulle dela rum, jag tror att det är svinnyttigt. Men eftersom ytorna är helt värdelösa med en massa snedgarderober och konstigheter behövde vi ändå göra iordning och då passar vi på att göra det ordentligt.
Och så älskar jag ju att hålla på att bygga om och renovera. Hade jag bara haft gränslöst med kunskap och pengar hade jag inte gjort annat ;)
Hanna