Här var det underlivat.

Alltså, det är den här spiralgrejen jag har i livmodern som gör att jag har så satans ont. Den lille kopparsaken har bara fört en massa ont med sig. Tänker att det kanske vilar en förbannelse över den eller så?
 
Nackdelar med att ha spirre (Ja, coolt folk använder coola smeknamn):
 
1. Man måste gå till en läkare och stoppa dit den. Kan man undvika att ligga i en gynstol med strålkastarbelysning rakt in i underlivet så gör man ju helst det. 
 
2. Man måste ta ut den. Har ni sett hur en spiral ser ut? Som ett JÄVLA uppfällt paraply! Kan man undvika att dra ut uppfällda paraply ur underlivet så gör man ju helst det.
 
3. Ibland känns det som att den hoppar ur sin position och skaver runt helt fritt i magen. Det gör ont. Jätteont.
 
4. Man får helt sjuka kramper i magen 1 gång i månaden. Det gör ont. Jätteont.
 
 
Fördelar med att ha spirre:
 
1. Man blir inte gravid. Och det är ju bra.
...Om man nu inte vill bli gravid för då är ju det här mer en grej för nackdelssidan.
 
2. Man behöver inte komma ihåg några piller och man behöver inte gå runt med en kådis (obs. coolt namn) i fickan ifall andan faller på en bit bort från nattduksbordslådan.
 
Klar med fördelar.
 
Slutsats: Många fler nackdelar än fördelar. Men det finns ju inget annat alternativ? Tänk om dom kunde komma på nån slags spruta som jag bara kunde panga in i Martins lår nångång i månaden? Va smidigt det vore. Och så smärtfritt för mig.
 
 
 
Lite oklart vad ni ska ha för nytta av denna vetenskapliga uppstaplingen. Men nu har ni den. Sprid den för vinden eller sätt upp den på kylskåpet.
 
Vill man ej dra ut ur underliv.
Publicerat i Allmänt
#1 / / elin:

använd p-ring. Det är de bäste!

#2 / / Victoria:

Ni kan ju köra utan och skaffa er en sådan där 40-talsfamilj på landsbygden med 5-10 barn.

Svar: Det är ett alternativ ;)
Hanna

#3 / / Tessa i höghuset:

Jag tänkte komma med lite fler käcka fördelar du inte har lust att höra för att jämna ut oddsen lite:

3. Man slipper få i sig en massa hormoner som gör en konstig.

4. Man får veta att man lever en gång i månaden.

Dessutom var ju faktiskt din punkt 2, två fördelar. Så det så.

Nu tycker jag du ska ta en ipren och värma en vetekudde eller en blöt handduk (som du sen lägger i en påse) i mikron och sen lägga dig på soffan med varmt på magen och kräva uppassning med choklad och tidningar.

Svar: Jag kontrar med en till nackdel: Allt blooood! En slaktad älg blöder fan mindre än mig. Jag går runt och är helt svimnig (jo, det heter så).
Det där med choklad och tidningar ska jag genast avkräva! ;)
Hanna

#4 / / Elin:

Som ovanstående kommenterare (ord?) har skrivit så är ju fördelen att man inte får i sig massa hormoner. Samt att den är gratis (iaf i gbg). En fördel till, men det kanske inte var fördelar du ville ha nu när du har så ont, din stackare. Nu kommer en sån här "jag har själv en...." för den intresserade: Jag har själv en hormonspiral, som jag bara blir lite hormonell av (men det där är ju sjuuuukt olika). Däremot vet jag EXAKT vad du menar med att den liksom hoppar ur sin position och hur ont man har då, eftersom den gjorde det varannan dag under första halvåret. Däremot är jag glad över att mina kramper som jag haft en gång i månaden sedan jag fick mens första gången för 17 år sedan, i och med detta är borta. Gläh vad ointressant för dig att läsa om mina mensvanor. (Jag har kommit på att jag tror att vi känner varandra, men det är ju bara jag som "känner" dig. Men det är i alla fall det som framkallar sådana här uppsatser) Så nu slutar jag. Men, här fick du en kommentar iaf :)

Svar: Jag tycker om uppsatser! :) Dom ville inte ge mig nån hormonspiral eftersom jag vill ha ett barn till inom typ tre år. Men du, det här när den hamnar på sniskan, det är inget farligt eller? Jag vill ju helst inte att den gräver sig ut genom ljumsken eller så... ;)
Hanna

#5 / / Elin:

bra. då fortsätter jag tills du säger stopp :)

nej, de sa till mig att det kunde kännas så i ett halvår (men ja nu har det gått ett år men wtf det finns ju så mkt annat att ta tag i?). jag tror att det är ofarligt, men det känns som att våra kroppar kanske inte är spirre-optimerade? livmoderns reaktion typ; WHAT IS THIS? och försöker peta bort. den kanske vet om att vi inte är klara med barnaskaffandet.

oj men du... nu blir jag ju orolig. vad var det för orsak? jag (vi) vill ju också ha ett till barn om typ 2 år (när vår dotter är runt 3). va va va? det enda de frågade var om vi ville ha barn snart igen. snart=definitionsfråga iofs, men med tanke på alla runt mig som har typ ett år mellan barnen tyckte jag tre år är inte-snart. (med risk för att detta blir en familjelivstråd...)

#6 / / Tilde :

Jag hade en sadan kopparspiral, i 3 ar. Konstant ont och obehag, att dra ut den var det basta jag nagonsin gjort. Och det gjorde inte ont, det var typ skont!! Som en lattnad.

#7 / / Nomaden:

Tänkte skriva att det ju visst finns alternativ, men antar att det inte finns det för dig för annars skulle du nog använt något av alternativen. Så jag är bara tyst. ^^

#8 / / Maria:

Hej! Måste börja med att säga att jag gillar din blogg! Hittade hit via "försök att inte se så snygg ut". Du glömde den viktigaste fördelen med kopparspiral den är hormonfri. Fy för tjuvens för alls hormoner det är i p-piller. Jag vill också säga att det blir bättre med spiralen och värkarna. Själv fick jag liksom typ 30 sekunders känsla av att hela kroppen skulle sprängas och i början fäll jag typ ihop på golvet av smärtorna! Men se blev det bättre :). Kram

Svar: Ja, det var mycket på grund av hormonerna jag valde den men ingen sa att mensvärken skulle bli 40 gånger värre. Men det är klart, biverkningar kommer man väl aldrig ifrån :)
Hanna